Uvolňovací grafomotorické cviky se zimní tematikou

Paní učitelka Pája k aktivitě využila černobílý obrázek brusle ze souboru Zimní hry a sporty – demonstrační obrázky. Ten nakopírovala a nalepila na velké archy papíru. Ty rozložila po třídě a nakreslila na ně různé kličky, čáry a smyčky. Děti namotivovala povídáním o bruslení. Jak brusle zanechávají na zamrzlém ledu stejné čáry. Na těchto velkých arších papíru si pak děti zkoušely tyto grafomotorické uvolňovací cviky. Velký arch papíru je vhodný k tomu, že umožňuje dětem velký rozsah pohybu a lépe se ruka uvolní. Nejprve si děti linky projížděly prstem dominantní ruky. Poté si mohly vzít pastelky.

Trénink grafomotoriky u předškolních dětí má mnoho výhod. Pomáhá posilovat drobné svaly (jemnou motoriku), které jsou důležité pro psaní, a zlepšuje koordinaci oka a ruky. Kromě toho podněcuje i kreativitu a připravuje děti na následné učení psaní a čtení v první třídě. Vhodné je, když se samotný grafický záznam doprovodí hlasovým projevem - říkankou, melodií. V tomto případě lze využít jednoduché říkadlo, které jsem vymyslela: „Když zamrzne v zimě louže to se po ní hezky klouže.“ Tah je plynulý a spíše rychlejší než pomalejší (plynulost tahu je zvyšována opakovaným tahem). Jde nám zejména o plynulost na úkor přesnosti.

Zdroj: Zimní hry a sporty – demonstrační obrázky

Zimní hry a sporty – demonstrační obrázky

Úryvek z dopisu KLIK školce:

Nápadité inspirace, jak pracovat se souborem poslala paní učitelka Pája. Tyto kreativní nápady mohou obohatit a zpestřit vaše výukové aktivity s PDF soubory dostupnými na webu KLIK školky. Zde je pár zajímavých tipů:

  1. Zraková a prostorová orientace - Paní učitelka Pája si každý obrázek vytiskla dvakrát, kdy jeden z nich rozstříhala na jednotlivé kousky. Celé obrázky umístila na stůl nebo je rozmístila po třídě. Rozstříhané části dala na jednu hromadu a děti pak z hromádky braly po jednom dílku a hledaly, ke kterému obrázku jejich dílek patří. Tímto způsobem procvičovaly nejen zrakové vnímání, ale i orientaci v prostoru a paměť.
  2. Skládání obrázku bez zrakové opory - Starší děti mohou zkoušet složit rozstříhané obrázky bez vizuální pomoci nerozstříhané verze. Toto cvičení podporuje logické myšlení a rozvoj zrakové paměti.
  3. Popisování obrázků - Pedagog může popisovat obrázek dětem pomocí indicií. Například: „Na obrázku je kluk s čepicí, nestaví sněhuláka a má brýle… Děti mají poznat, že se jedná o lyžaře. Obrázky mohou také zkusit popisovat děti, kdy ostatní hádají.
  4. Počáteční hláska a počet slabik - Se staršími dětmi může pedagog procvičovat počáteční hlásky a počet slabik. Například: „Na co začínají sáňky? Kolik mají slabik?“
  5. Tvoření sloves a skloňování - a) Děti tvoří slovesa - Chlapec lyžuje. Dívka bruslí... b) Děti skloňují podstatná jména - jedna lopata/dvě lopaty
  6. Sluchová diferenciace - Procvičení sluchové diferenciace - lyže/líže, helma/šelma, sníh/smích - lze vytvořit popletené věty a nechat děti určit, co je správně.
  7. Protiklady - Rozvíjet myšlení dětí prostřednictvím protikladů. Například: „Sníh je studený, co je teplé? Led je hladký, co je hrubé? Lyžař jede rychle, co je pomalé? Sněhulák je bílý, co je černé?“

Dále pak s dětmi využila i soubor se sáňkaři, kdy si děti procvičily stříhání a rolování papíru. Jak řekla paní učitelka: „Komu nešla papír srolovat, ten ho pomačkal.“
Nakonec si děti vybarvily omalovánky, které jsou rovněž součástí souboru.

Zdroj: Zimní hry a sporty – demonstrační obrázky

Paleček a jeho kamarádi

Krásná veršovaná pohádka od Františka Hrubína, se kterou se dá na podzim skvěle pracovat.

Vytvořila jsem vám k pohádce prstové loutky. Děti mohou vystřihovat loutky pouze po přerušované čáře. Nebo je využijete pouze vy jako motivaci. Součástí souboru je i text k pohádce.

Pár tipů, jak s pohádkou pracovat:

  1. Práce s textem – Přečteme si pohádku a ověřujeme otázkami, jak děti textu porozuměly. např. Co chtěli chlapci, aby jim maminka usmažila? Pro co je maminka poslala? Kolik bylo bratrů? Jak se bratři jmenovali?
  2. Určování pořadí – Můžeme využít prstových maňásků. Ptáme se, kdo byl první, druhý,…pátý.
  3. Prstové cvičení – Můžeme využít gumičku. Řekneme dětem:„Navlečte si gumičku na palec, přidejte malíček, ukazováček. Vyndejte palec… Prsty děti dle vašich pokynů postupně přidávají a odebírají.
  4. Porovnávání šišek – Na vycházce s dětmi si najdeme např. šišku ze smrku a borovice. Děti si je prohlédnou a hledají rozdíly, čím se šišky liší.
  5. Obkreslení dlaně – Děti si obkreslí dlaň a dokreslí na jednotlivé prsty Palečka a jeho kamarády.
  6. Pokus se šiškou – Vezmeme suchou, otevřenou šišku z borovice a vložíme do sklenice s vodou. Šiška se ve vodě uzavře. Když ji vyndáme z vody a umístíme na topení, znovu se rozevře.

Zdroj: Paleček a jeho kamarádi

Mini knížka – výletní deníček

Tenhle návod na mini knížku se mi moc líbil, a tak jsem si takovou také vytvořila.

Teď na léto je jako dělaná. Vytvořila jsem tedy výletní deníček. Můžete vybírat ze dvou verzí. Jedna s chlapečkem a druhá s holčičkou.

Deníček si vytisknete a podle návodu složíte. Nebudete muset nic lepit. Postačí vám pouze nůžky. A z jednoho listu papíru složením vytvoříte parádní knížečku.

Děti si pak mohou na každý výlet udělat deníček nový. Mohou do něj psát nebo kreslit svoje zážitky, lepit turistické nálepky nebo sbírat razítka. A nebo si ho prostě jen tak ozdobí, když zrovna bude nuda.

Zdroj: Výletní deníček



Skákání v kalužích

Na podzim je často deštivo. Co si takhle s dětmi vyrobit obrázek, k tomuto počasí jako stvořený?

Pomůcky: Obrázek holínek, pastelky, nůžky, lepidlo, modrou temperu, brčko, čtvrtku.

Postup: Nejprve si děti vybarví holínky. Ty poté vystřihnou. Na bílou čtvrtku kápneme do dolní části trochu rozředěné modré tempery nebo barevného inkoustu. Děti si vezmou brčko a začnou barvu rozfoukávat. Je to skvělé i jako dechové cvičení.

Až barva zaschne, dolepí si děti na čtvrtku i svoje barevné holínky.

Zdroj: Prší - 6. rozšiřující pracovní listy a aktivity k publikaci